Bukan Mudah....

Kalau la boleh aku betulkan kesilapan, this thing won't be so difficult for me.Namun kita hanyalah sekadar manusia biasa, nak minta maaf memang mudah tetapi nak rasa dimaafkan dan rasa x bersalah....tu satu cabaran. Bukan sahaja orang yang kita buat salah, tetapi jugak orang di sekelilingnya yang mana kita turut sama melakukan kesalahan dan kesilapan terhadapnya samaada sedar atau tidak...perghh pening kepala bila aku pikir, tapi tergelak pun ada gak bila terfikir enta camne suatu kesilapan tu boleh berlaku.....really outside of the box.

Tapi dalam satu kesilapan, terselindung 1001 hikmah....mungkin dari situ orang lain sedar tentang kewujudan kita. Mungkin salah tu kecil, tapi bila terfikir tentang betapa apa yang dah berlaku, mungkin akan menyebabkan kita tersentak, rasa segan, malu, dan sebagainya bila kita berhadapan dengan orang lain yang mana mungkin kesilapan tu telah pun didedahkan dan yang mana secara logiknya akan menimbulkan suatu sempadan pemisah yang tak tahu bila boleh dirobohkan. Mungkin masa akan menentukan kerana ia lebih mengetahui  lagi arif tentang segala-galanya.   

Sebenarnya bukan mudah hendak menghilangkan rasa bersalah ni, aku benar2 tak tahu bila aku boleh melupakan sejenak kesilapan aku. Aku benar-benar rasa, rasa....rasa....cukup x layak untuk dimaafkan....haiyoo....apekehal la susah sangat nak jadik insan bernama Acap ni, orang len yang bunuh orang pun leh rasa x bersalah langsung, aku yang bersalah yang x sebesar mana ni pulak yang rasa bersalah cam bunuh orang.....

Kata-kata maaf, sorry dan sebagainya memang mudah untuk diucap tapi penerimaan maaf, sorry dan sebagainya tu yang kadangkala x dapat diterima. Bukannya mudah untuk menerima kesilapan orang lain tatkala tindakan yang salah itu menganggu privasi diri sendiri. Enta la, really don't know when I will be forgiven by others. Aku dah minta maaf, kalau sekali kemaafan tu tak mencukupi, mintalah aku untuk meminta maaf seribu kali insyallah aku akan cuba untuk meminta maaf sehingga benar2 kemaafan tu diterima.

Jadi untuk orang yang belum pernah buat kesilapan "besar", berfikirlah sebelum bertindak....bertindak sebelum berfikir akan menyebabkan kita menyesal di kemudian hari yang mana benda yang mudah bakal menjadi susah...penerimaan tanpa kesalahan benar-benar berbeza dengan penerimaan dengan kesalahan.Of coz, it is better to have a "clean sheet" compared to have a "bad record" even once....

Comments

Popular posts from this blog

Lirik Pak Ude

Ya Hafizu Ya Syafi, Wahai Yang Menjaga Dan Yang Menyembuhkan, Jagakanlah & Sembuhkanlah

Kolej Matrikulasi Perlis