Lawatan Pengantarabangsaan Kolej Kediaman Jati UiTM Malaysia

Akhirnya tercapai jugak impian aku nak ke luar negara after balik UK sembilanbelas tahun yang lepas. Kali ni kaki aku menjejak ke bumi Winter Sonata dan juga Autumn In My Heart, dua siri drama yang cukup popular beberapa years ago.

Untuk pengetahuan, rakyat Korea yang boleh bercakap bahasa inggeris sangatlah sikit, yang mana menyebabkan kami disana seperti ayam dengan itik dan alhamdulillah kami dibantu oleh beberapa penuntut Malaysia di Seoul,Korea Selatan.

Hari 1: Bertolak Dari Kuala Lumpur International Airport Ke Incheon International Airport Korea

Bergambar di hadapan KFC di KLIA

Kami selamat tiba ke Inchon International Airport dalam jam 7pagi waktu Korea Selatan atau jam 6 pagi waktu Malaysia.

Hari 2: Melawat Masjid Itaewon Dan Korea Tourism Organization (KTO)

Pas touch and go yang digunakan dalam sistem tren bawah tanahnya

Di subway....keretapinyer laju-laju, kalah keretapi mainan aku..haha
Eskelator yang digunakan di subway

Melawat Masjid terbesar di Seoul iaitu Masjid Itaewon yang sebenarnya hanyalah sebesar surau seksyen 7. Itaewon merupakan bandar yang mempunyai paling ramai penduduk islam di Korea.

Masjid Itaewon, Seoul, Korea Selatan
Jalan-jalan sambil cari makan
Huhu...baru hari pertama dah carik international calling card, rindu sih kat orang tersayang di Malaysia

Pemandangan di Jalanan
Mengorder makanan kat restoran, kimchi, kimbab, kimchi, kimbab, nasi lemak takder ke?
Seriau aku tengok nasi ngan kuahnyer tu...huhu tapi takder aper pun. Air sejuk kat sana free.
Sedikit penerangan tentang KTO (Korea Tourism Organization) macam Kementerian Pelancongan kita kat Malaysia jek.
En Zol tertido disebabkan perjalanan panjang semalamnya.

Gambar kiri Pengarah Program bersama wakil KTO manakal di sebelah kanan Pengetua merangkap Pegawai Pengiring memberikan cenderamata penghargaan kepada wakil KTO tersebut
Memakai pakaian tradisi masyarakat yang entah aper namenya tah dah lupe ar
Menjawab peperiksaan bahasa Korea sebelum sempat belajar bahasa korea..huhu
Kami seronok sebab dapat banyak hadiah kat sini...hehe
Suasana sekitar bandar Seoul di malam hari

Nampak tak mamat kat tengah tu, tengah mengayat la tu...haha

Hari 3: Melawat Gongbukgung Palace & Muzium
Pintu depan istana Gongbukgung
Perbarisan meninggalkan tempat kawad
Perbarisan masuk askar raja korea ke istana

Disebelah kaunter menjual tiket masuk

Eh samer la kaler baju kita....
Sekiranya kita lihat gambar-gambar diatas kesimpulan mudah dapat dibuat ialah China dan Korea mempunyai suatu perkaitan sejarah yang cukup rapat.
Hari 4: Melawat Kedutaan Malaysia Korea Selatan

Bakal-bakal Duta Besar Negara......
Dihadapan Kedutaan Malaysia Korea Selatan
 Wakil Duta Malaysia Ke Korea Selatan, Cik Anisah

Tuan pengetua menyerahkan cenderamata dari unit korporat UiTM
 Pengarah Program menyerahkan cenderamata kepada wakil Kedutaan

Delegasi UiTM bersama kakitangan kedutaan Malaysia di Korea Selatan
 Hari 5: Melawat Korea University & Berjalan-jalan di 69 tower

Bangunan-bangunan  di Universiti Korea dan gadis tersebut merupakan wakil pelajar universiti tersebut

Bangunan fakulti di unversiti tersebut

Melawat sekitar Sungai di Seoul

Hari 6: Melawat Hangguk University
Hari 7: Program Homestay dan Anak Angkat
Hari 8: Melawat sekitar bandar Seoul & Dinner bersama Kelab Umno Korea
Hari 9: Melawat Rumah Pesuruhjaya Tinggi Keselamatan Malaysia Korea Selatan (Kolonel Aziz)
Hari 10:Naik Feri mengelilingi Bandar Seoul
Hari 11: Melawat Nami Island (Tempat Drama Winter Sonata)
Hari 12: Bertolak ke KLIA dari Inchon International Airport

Setelah lawatan tu le yg menyebabkan aku nak ambek Bahasa Korea as my third language dalam pengajian. Tetapi bahasa Korea bukanlah senang, tapi alang-alang menyeluk saku jangan sampai saku orang lain pun diseluk...haha.

Kami penuntut UiTM mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin
Daripada kami di Seoul Korea Selatan

Popular posts from this blog

Lirik Pak Ude

Ya Hafizu Ya Syafi, Wahai Yang Menjaga Dan Yang Menyembuhkan, Jagakanlah & Sembuhkanlah